Obowiązkowe i regularne badania kierowców 60+

Unia europejska i Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pracują nad wprowadzeniem obowiązku regularnych badań dla wszystkich kierowców powyżej 60 roku życia. Oprócz standardowych badań, kierujący pojazdami powyżej 60 lat bedą musieli poddać się badaniom czasu reakcji. Tak więc oprócz zwykłych badań prawdopodobnie kierowcy Ci będą musieli zdać testy psychotechniczne.

Dlaczego kierowcy 60+

Badania kierowców 60+
Badania kierowców 60+

I tu pojawia się pytanie dlaczego akurat ta grupa wiekowa? Czy obowiązkowym badaniom psychotechnicznym nie powinni podlegać wszyscy kierowcy, którzy są sprawcami wypadku? W chwili obecnej kierowcy po 60 roku życia powodują jedynie co dziesiąty incydent na drodze. Pamiętajmy, że do tej grupy należą kierowcy od 60 do ponad 100 lat. W kilku krajach takich jak Finlandia czy Francja takie obostrzenia już obowiązują.

Co zwiększa ryzyko kolizji u osób starszych?

Można wymienić tu kilka czynników, z którymi trudno się nie zgodzić takich jak:

  • pogorszenie wzroku
  • pogorszenie słuchu
  • wydłużenie czasu reakcji
  • koordynacja ruchowo-wzrokowa

A co z doświadczeniem?

Osoby powyżej 60 roku to zazwyczaj kierowcy o długim stażu. Mają za sobą przejechane setki kilometrów i nie jedną niebezpieczną sytuację już za sobą. W większości również bardziej dbają o stan techniczny swoich pojazdów. Badania wskazują, że ponad 40% wszystkich kierowców uważa, że starsi jeżdżą bezpiecznie i zgodnie z przepisami.

Badania psychotechniczne dla innych grup wiekowych?

Badania kierowców 60+
Badania kierowców 60+

Piszący te słowa jest jak najbardziej za. Każdy kierowca, który spowodował stłuczkę czy wypadek powinien być obowiązkowo przez policję kierowany na takie badania. Kierujący pojazdem, który w czasie prowadzenia pojazdu korzysta z telefonu bez zestawu głośnomówiącego, lub też kierując nie patrzy w przednią szybę moim zdaniem jest o wiele groźniejszy zarówno dla pieszych i innych uczestników ruchu niż prawidłowo jadąca osoba starsza. Osoba taka po spowodowaniu wypadku zazwyczaj mówi: „trudno stało się, mam ubezpieczenie…” Policja podobnie nie widzi podstaw do skierowania na takie badania. Na pytanie dlaczego odpowiadają, że nie muszą… Dzięki takiej postawie kierowcy zaczynają traktować zwykłe kolizje jako coś normalnego, problem pojawia się gdy zamiast innego pojazdu ofiarami są piesi prawidłowo poruszający się chodnikami czy przechodzący na pasach.

Zapraszamy do lektury artykułów dotyczących: testów psychotechnicznych i badań dla kierowców

Przeczytaj również o akcji Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Policj „60+ bezpieczni w ruchu drogowym”

Podziel się na: